onsdag den 8. februar 2012

At udforske sin faglighed



Jeg har her i den forgangne måned været i virksomhedspraktik i en rigtig spændende virksomhed, A.P. Møller Mærsk Terminals.

Mit projekt har været at komme med forslag til en mere optimeret indretning af deres container terminal i Aarhus. Et projekt med en forvirrings grad så stor at man ikke kan forstille sig det. Alene terminalen i dag er 40ha stor (1,5 km fra kamerabygningen til marinehuset ude på spidsen af havnen).
Og når man ser på terminalen i almindelig menneske højde, ligner det hele bare et stort virvar, men der er skam logik i kaosset.
Ved bare at kigge på luftfotos og skråfotos giver det hele hurtigt meget mere mening. Men den bedste oplevelse man kan få af terminalen er stadig på en tur med en straddle carrier, de "stankelben" der kører rundt og betjener skibe og lastbiler på terminalen med fulde containere.
Ved at komme med ud en tur i sådan en kran giver mening for opbygningen af terminalen, og nogle af alle de sikkerheds procedurer der skal til for at så stort et maskineri kan køre, uden alvorlige uheld.
Hvor må lastbilerne køre, uden at de kommer i karambolage med straddle carriers, hvilken vej skal man køre ind i rækkerne med containere, hvordan får man lettest en repair shop og en PTI (pre-trip-inspection) station til at være effektiv og ikke flytte for meget på de cirka 100 containere der er igennem hver dag og hvor meget kan man se fra en straddle carrier eller en reachstacker?


Og alle disse faktorer spiller alle ind på hvordan man lettest, hurtigst og bedst muligt økonomisk kan få implementeret nogle små ændringer, eller som nogle af mine forslag lyder på, drastisk at lave ændringer.
Min tid ved Mærsk har budt på mange nye udfordringer og det har samtidig også fået mit syn på byplanlægning/terminal planlægning til at henvende sig meget lav praktisk til nogle simple ting som udenlandske lastbilchaufførers manglende øvelse i at bakke med en container trailer, til hvordan man sikrer bedst mulig sikkerhed for sine ansatte.

Opholdet har alt i alt været spændende og givet mig en stor personlig indsigt, men lige så meget at jeg har vist at de måske i fremtiden kommer til at mangle en som mig til at tegne en terminal der er holdbar helt til år 2030.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar